Augmented reality voor leerdoeleinden

  • 25 november 2018

Er wordt vaak gesproken van “disruptive technology”, nieuwe doorbraken die de wereld zoals we die kennen compleet zullen veranderen. Vaak valt het effect reuze mee, we betalen nog steeds niet de dagelijkse boodschappen met Bitcoin om maar een voorbeeld te noemen. Hoe staat het met augmented reality voor onderwijs, heeft AR technologie nu al een meetbare impact op educatie? Daar lijkt het wel op, hoewel tekstboeken (op tablets) de komende jaren nog steeds vaak gebruikt zullen worden, lijkt augmented reality op school wel degelijk een meerwaarde te bieden. Van eenvoudige AR apps met smartphones op de basisschool tot complexe augmented reality voor de bouw. Op deze pagina bekijken we de stand van AR voor educatie, is dit echt disruptive technology en hoe gaat een augmented reality developer te werk?

Augmented reality voor onderwijs

Momenteel strijden virtual reality en augmented reality op school om de aandacht. Hoewel beide systemen zeker overeenkomsten hebben, zijn er enkele verschillen waarmee het echt verschillende technologieën zijn. Bij virtual reality is momenteel het grootste nadeel voor het onderwijs de individuele ervaring, er is geen directe samenhang met de fysieke omgeving. Bij augmented reality voor onderwijs kan de student naast de digitale laag nog steeds de omgeving zien wat in een klaslokaal uiteraard wel prettig werkt.

Hoe werkt augmented reality op school?

De toepassingen van AR in educatie zullen sterk uiteenlopen per type onderwijs. Van basisschool tot universitaire studies, en per sector worden er specifieke eisen gesteld. Dit maakt het voor een augmented reality developer beslist niet eenvoudiger, gelukkig worden de ontwikkeltools steeds verder verfijnd om maatwerk AR apps mogelijk te maken. Hier zijn enkele praktijksituaties en de meest voorkomende implementaties van augmented reality voor onderwijs:

  • In het basisonderwijs kan AR technologie desoriënterend werken, naast de ogen zijn de hersenen van jonge kinderen niet ver genoeg ontwikkeld om de complexiteit van de virtuele digitale laag te begrijpen. Tablets zijn bij uitstek geschikt voor deze doelgroep, door een tablet op een standaard te plaatsen vormt dit een venster op de “toegevoegde werkelijkheid”. Zeker in combinatie met fysieke objecten die voor het oog van de camera transformeren is enorm veel mogelijk. Het object fungeert dan als “marker” om de AR beelden op te projecteren. Deze vorm van augmented reality op school stimuleert creatief denken en samenwerking.
  • Op de middelbare school is het gebruik van Cardboard AR ideaal. Dit zijn smartphone houders van karton waarmee kosteneffectief gebruikt gemaakt kan worden van augmented reality in het onderwijs. De Cardboard AR kan in de klas worden ingezet, maar ook thuis met eigen hardware gebruikt worden voor huiswerkopdrachten. Dit is het soort aantrekkelijk lesmateriaal waar jongeren graag mee experimenteren en mee kunnen leren op een onderhoudende wijze.
  • In het hoger beroepsonderwijs lopen de mogelijkheden en voorkeuren sterk uiteen. De Cardboard AR heeft ook hier een plaats veroverd, hoewel in het klaslokaal vaak luxere AR headsets ingezet worden. Omdat standaard AR apps hier tekort schieten zal een augmented reality developer ingeschakeld moeten worden om lesmateriaal op maat te ontwikkelen. Overigens is het wel mogelijk om software ontwikkeling in het curriculum op te nemen.
  • Op universitair niveau zijn de mogelijkheden haast onbegrensd omdat studenten steeds vaker in het proces worden betrokken. Specialisten op de universiteit werken samen met een augmented reality developer om in overleg AR applicaties te ontwikkelen. Ditmaal is het minder een kwestie van lesprogramma’s samenstellen, het gaat hier om antwoorden op vaak complexe vraagstukken. Augmented reality voor onderwijs op universiteiten zijn ook ideaal voor “remote learning” waar internationale studenten op afstand in kunnen participeren. Dat is overigens ook een effectief promotiemiddel voor de onderwijsinstelling.

    Professionele toepassingen bij augmented reality voor de bouw

    Augmented reality in de bouw is een goed voorbeeld van AR in educatie. In de bouwsector is visuele data van belang, evenals testscenario’s op basis van specifieke uitgangssituaties. Er zijn AR headsets die complete gebouwen kunnen scannen in 3D, wat de ontwikkeling en educatie in de bouw enorm kan versnellen. Dit geldt overigens ook voor de medische sector waarin 3D visualisaties direct inzicht bieden op complexe situaties.

    Apps ontwikkelen met een augmented reality developer

    Voor de basisschool en middelbare school zijn er vaak al bestaande apps om mee aan de slag te gaan. Voor het hoger onderwijs en voor sector specifieke toepassingen zal een augmented reality developer onmisbaar blijken. Het is verstandig om voor aanschaf van de hardware eerst de wensen en mogelijkheden te bespreken met deze augmented reality developer. Met de grote diversiteit in producten zal de juiste keuze niet gelijk zijn voor iedere onderwijsinstelling. De hardware en software zal goed op elkaar afgestemd moeten worden.

No Comments Found

Leave a Reply